Rekordowe Winobranie [RAPORT]

0
fot. Bartosz Mirosławski

– Jesteście ciekawi ile butelek wina sprzedali winiarze podczas tegorocznego Winobrania? – zapytał w mediach społecznościowych Janusz Kubicki, prezydent Zielonej Góry, po czym opublikował końcowy raport z Winobrania 2023. – 63 tysiące butelek wina, 56 wyjazdów WinoBusów na winnice, ponad 1200 osób występujących na trzech scenach, do tego 198 stoisk handlowych i 35 ogródków gastronomicznych – wylicza prezydent. – Trudno oszacować ilu w tym roku gościliśmy turystów, ale kto spacerował deptakiem pewnie widział, że padł rekord frekwencji. Odwiedzili nas Włosi, Francuzi, Niemcy, Grecy i Amerykanie. To zainteresowanie to dowód na to, że nasze wina są coraz bardziej docenianie – uśmiecha się Kubicki. – Od Bachusa wiem, że w tym roku zrobił z gośćmi ponad 150 tys. selfie – dodał.

 

Tegoroczne Winobranie było rekordowe pod każdym względem.

– Jedna ze statystyk, która obrazuje, czy winobraniowi goście bawili się dobrze, jest łączna sprzedaż butelek wina – mówi Janusz Kubicki, prezydent Zielonej Góry. – Z końcowego raportu wynika, że winiarze sprzedali 63 tysiące butelek, to o 8 tysięcy więcej niż w ubiegłym roku – podsumował.

 

Poniżej prezentujemy końcowy raport z Winobrania 2023.

 

Działania artystyczne podczas Dni Zielonej Góry „Winobranie 2023” odbywały się na

trzech tematycznych scenach:

– na Placu Powstańców Wielkopolskich – pod nazwą Green Festiwal,

– na Placu Teatralnym pod nazwą Winobraniowe Granie,

– na Winnym Wzgórzu pod nazwą Niewinny Ogródek.

 

Na winobraniowych scenach zaprezentowało się łącznie 68 podmiotów. W sumie przez

8 dni na podestach stanęło, wraz z prowadzącymi, 1 215 osób, z czego zdecydowaną

większość stanowili mieszkańcy województwa lubuskiego.

 

  1. Jarmark Winobraniowy zlokalizowano w obrębie ulic: Plac Bohaterów, Aleja

Niepodległości, Doktora Pieniężnego, Kupieckiej, Ciesielskiej, Stefana Żeromskiego,

Adama Mickiewicza, Plac Powstańców Wielkopolskich, Stary Rynek, Mariacka,

Sobieskiego oraz Pod Filarami.

 

W ramach jarmarku funkcjonowało:

– 198 stoisk handlowych (w tym 80 stoisk z Województwa Lubuskiego),

– 35 ogródków gastronomicznych przy restauracjach i kawiarniach na powierzchni

Ok. 1150 m2,

 

– 5 ogródków ustawionych przez organizatorów na powierzchni ok. 500 m2

– 10 stoisk promocyjnych organizacji pozarządowych, Policji, Wojska i Uniwersytetu

Zielonogórskiego.

  1. Miasteczko Winiarskie tworzyły 42 winnice zlokalizowane w 40 domkach winiarskich

na ulicy Stary Rynek.

  1. W ramach Winobrania zorganizowano 3 konkursy związane z winiarstwem:

– Konkurs Wyboru Jubileuszowych Win Winobraniowych i Jubileuszowych Win

Rekomendowanych,

– XIV Ogólnopolski Konkurs Win – o nagrodę „Grand Prix Winobranie 2023”

zorganizowany przez Fundację na rzecz Lubuskiego Dziedzictwa „Gloria Monte

Verde”,

– Konkurs na Najładniejsze Stoisko Winiarskie w „Miasteczku Winiarskim”

  1. Zielonogórska Palmiarnia w domku winiarskim, zlokalizowanym przy pomniku

Bachusa, oferowała mieszkańcom i gościom okolicznościowe jubileuszowe wina

winobraniowe. Restauracja była również gospodarzem kolejnej Gali Lubuskiego Wina,

w której wzięło udział 100 osób.

  1. W ramach XIV Festiwalu Kultury Winiarskiej zorganizowano 56 wyjazdów

WinoBusów na winnice.

  1. Fundacja Tłocznia zorganizowała lub współorganizowała 9 degustacji komentowanych,

16 spacerów śladem winiarskich zabytków Zielonej Góry (w tym 5 nocnych z lampami

naftowymi), a także, wspólnie z winiarzami, otworzyła 7 historycznych piwnic

winiarskich. W piwnicy Sali Szeptów odbyły się dwa spotkania autorskie, w tym

promocja książki „Topografia obiektów winiarskich i winnic Zielonej Góry” Mirosława

Kuleby. Odbyła się tam też wystawa reprodukcji przedwojennych pocztówek o

winiarskiej tematyce. Ponad 80% gości biorących udział w tych wydarzeniach stanowili

turyści, którzy na Winobranie przyjechali z wielu rejonów Polski, a także z zagranicy

(m.in. Niemiec, USA, Grecji). W sumie we wszystkich działaniach wzięło udział kilka

tysięcy osób.

  1. Piwniczka Winiarska na Wzgórzu Winnym oferowała w ciągłej sprzedaży

105 rodzajów win z 25 lokalnych winnic.

  1. W czasie Winobrania 2023 winiarze sprzedali (we wszystkich formach: Miasteczko

Winiarskie, XIV Festiwal Kultury Winiarskiej, Zielonogórska Palmiarnia, Piwnice

Winiarskie) około 63 tysięcy butelek wina.

  1. Na podwórku przy ulicy Żeromskiego funkcjonowało Winobraniowe Breakowisko.
  2. W Ogrodzie Botanicznym Uniwersytetu Zielonogórskiego zorganizowano cykl pięciu

spotkań dla dzieci pod nazwą „Winobraniowy Zawrót Głowy” Z Pioną Na Zdrowie.

  1. W ramach obchodów 800-lecia powstania Zielonej Góry i 700-lecia uzyskania praw

miejskich podczas tegorocznego Winobrania odsłonięto dwa murale: Maryli Rodowicz i

mural jubileuszowy, a także pomnik Winiarki Emmy i rzeźbę „Generacje” Oskara

Zięty.

  1. Lubuski Teatr zaprosił na 10 spektakli w ramach Winobraniowych Spotkań Teatralnych.
  2. Na ulicy Pod Filarami funkcjonował Zaułek Myśliwski, prowadzący edukację łowiecko

– przyrodniczą oraz prezentację Polskiego Związku Łowieckiego.

  1. W okolicach Biura Wystaw Artystycznych efekty swojej twórczości prezentowali

członkowie stowarzyszeń „Rękodzieło Zielonogórskie” oraz Grupa Plastyczna „Babie

Lato” i Lubuskie Stowarzyszenie Twórców Rękodzieła Ludowego i Artystycznego.

  1. Na placu pod Centrum Biznesu i Placu Bohaterów rozlokował się lunapark.

Z rozstawionych tam trzynastu karuzel, diabelskiego młyna i około 20 innych atrakcji

przez 9 dni skorzystały tysiące mieszkańców i winobraniowych gości.

  1. W sobotę 16 września ulicą Długą, Aleją Konstytucji 3 Maja i ulicą Wrocławską

przeszedł Korowód Winobraniowy. W przemarszu wystąpiło około 4500 uczestników.

Kolorowy korowód obserwowały tysiące mieszkańców, turystów i gości

zgormadzonych przy trasie przemarszu i na 5 trybunach.

  1. W ramach Winobrania odbyły się 24 imprezy towarzyszące, część z nich trwała przez

niemal cały tydzień.

  1. Bóg wina Bachus, podczas 9 dniowego panowania, przejechał ponad 1000 km Toyotą

po Zielonej Górze.

  1. Tegoroczne Dni Zielonej Góry Winobranie 2023 to 9 dni wyjątkowo pięknej pogody.
  2. Strona internetowa Winobrania (winobranie.zgora.pl) na bieżąco informowała

zainteresowanych o programie imprezy. Organizatorzy zamieszczali tam również

sprawozdania z koncertów i aktualnych wydarzeń, tworząc swoistą kronikę Święta

Miasta. Całkowita liczba odwiedzin strony wyniosła 360 000, a zasięgi oficjalnego

fanpage’a Winobrania sięgają ok. 400 000.

  1. W celu zapewnienia bezpieczeństwa uczestnikom Dni Zielonej Góry – Winobranie

2023, w miejscach imprez wprowadzono 3 tymczasowe organizacje ruchu. Wynajęto

specjalistyczną, koncesjonowaną firmę ochroniarską, której pracownicy ochraniali

imprezy i obiekty przez 5600 godzin. Zorganizowano dyżury zespołów medycznych na

scenach i trasie Korowodu Winobraniowego oraz stały dyżur w ratuszu. Wykonano ok

5000 mb wygrodzeń terenów imprez. Organizatorzy przygotowali również tymczasowe

zabezpieczenie sanitarne, do którego wykorzystano 70 przenośnych toalet

i 20 umywalek.

 

  1. Czynności porządkowe na terenach organizowanych imprez winobraniowych

wykonywał Zakład Gospodarki Komunalnej. W utrzymanie czystości było

zaangażowanych około 90 osób. Pracownicy ZGK pracowali przez cały czas

Winobrania w systemie 4-zmianowym przez 24h/dobę. W samo sprzątanie po

Korowodzie Winobraniowym zaangażowanych było 26 pracowników. Przy obsłudze

Winobrania pracowały 2 zamiatarki jezdniowe, 3 chodnikowe, polewaczka do mycia

deptaku, 3 śmieciarki, jeden bramowiec i jeden hakowiec do wywozu kontenerów oraz

7 samochodów brygadowych.

Łącznie zebrano ponad 120 ton odpadów, z czego 98 ton to odpady komunalne

z pojemników a 22 tony to urobek zamieciony przez zamiatarki.

PODZIEL SIĘ

ZOSTAW ODPOWIEDŹ